DecoMecor

کلینیک ساختمانی و دکوراسیون

DecoMecor

کلینیک ساختمانی و دکوراسیون

سنگ بدنه دکوراسیون

از انواع سنگ های موجود در بازار می توان به تراورتن، گرانیت، مرمریت، چینی، لایم استون، ترا انیکس، سند استون، انیکس نام برد.سنگ کاری ساختمان جزء اساسی ترین قسمت های ساختمان است.با دوام ترین و با کیفیت ترین پوشش در بین تمام اقسام مشابه سنگ میباشد مانند : کامپوزیت , چوب ,ـ سیمان و...همگی درطول زمان بافت کیفیت خود را از دست میدهند . ویژگی‌های منحصر به فرد و خواص فیزیکی و شیمیایی سنگ‌ها و همچنین در دسترس بودن آن ها باعث شده که به عنوان یکی از مصالح با دوام و پر کاربرد در ساختمان سازی در قسمت‌ های مختلف داخلی و خارجی و کف ش‌ها کاربرد داشته باشد.


نمای سنگی به نمایی اطلاق می‌شود که پوشش نهایی آن از سنگ‌های طبیعی می‌باشد. خواص فیزیکی و شیمیایی سنگ ‌ها و همچنین در دسترس بودن آن ها باعث شده که به عنوان یکی از مصالح با دوام و پر کاربرد در ساختمان سازی در قسمت‌های مختلف داخلی و خارجی و کف‌ها کاربرد داشته باشد.

دسته ‌بندی سنگ های موجود در بازار چیست ؟

 

  • چینی
  • انیکس
  • گرانیت
  • تراورتن
  • مرمریت
  • ترا انیکس
  • لایم استون
  • سند استون

مشخصات فنی سنگ های بدنه ساختمان

 

سنگ های ساختمانی بر اساس موارد مختلف تقسیم بندی می‌شوند که در اینجا به آن میپردازیم :

 

بر اساس ضریب نرم ‌شدگی

اگر مقدار ضریب نرم شدگی بین 6/0 تا 1 باشد برای احداث ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

بر اساس مقاومت فشاری

سنگ هایی که مقاومت فشاری آنها بین 100 تا 1000 مگا پاسکال است را سنگ های سنگین و سنگ هایی که مقاومت فشاری آن ها از 4 تا 2000 مگا پاسکال است را سنگ های سبک می‌گویند.

 

بر اساس وزن مخصوص

سنگ هایی که وزن مخصوص آنها بیش از 8/1 گرم بر سانتیمتر مکعب است را سنگ های سنگین وزن و سنگ هایی که وزن مخصوص آن ها کمتر از این مقدار ‌باشد را سنگ ‌های سبک وزن می‌ گویند.

 

پرکاربرد ترین سنگ های بدنه مورد استفاده در نمای ساختمان کدامند ؟

 

  • سنگ تراورتن  (Travertine Stone)

 

این سنگ‌ها با توجه به خصوصیاتی که دارند سنگ مناسبی برای نمای داخلی و خارجی ساختمان می‌باشند.  وجود خلل و فرج باعث افزایش چسبندگی این سنگ در نمای ساختمان می‌شود و همچنین چگالی پایین آن باعث کاهش وزن ساختمان می‌شود . اما قالب این سنگ‌ها بعد از قرار گرفتن در معرض تابش خورشید، مقداری از رنگ خود را از دست می‌دهند و به روشنی می‌گرایند. این سنگ‌ها دارای تنوع رنگی مناسبی می‌باشند. از معایب این سنگ‌ها، کم بودن مقاومت سایش و وجود سوراخ‌ های ریز بعد از فراوری می‌باشد. ولی جذب آب پایین و کم بودن ضریب انبساط و وجود تخلخل و چگالی کم از مزایای این نوع سنگ می‌باشد.از دیگر کاربردهای سنگ تراورتن می‌توان به سنگ فرش برای کف سالن‌ها اشاره کرد. تراورتن‌ها نسبت به سایر سنگ‌ها مقاومت خوبی در برابر سرما، گرما، اشعه UV و رطوبت دارند .

 

  • سنگ مرمریت

 

این سنگ ها نسبت به سنگ‌ های تراورتن چگالتر و بدون تخلخل می‌ باشند و بیشترین کاربرد آن ها در سنگ فرش، کف و پله‌ ها می‌باشد.نمونه‌ هایی از بهترین و پر مصرف ‌ترین این سنگ‌ ها، مرمریت هرین، خوی، کاشمر، نمین و ... می‌باشد.این سنگ که کاملاً سنگ شناخته شده‌ای محسوب می‌شود، در بازه‌ ای از سنگ های آهکی تا ماسه‌ سنگ‌ها قرار دارد. بعضی از آن ها جزء دسته سنگ های رسوبی و بعضی سنگ های دگرگونی محسوب می‌شوند.

 

  • مرمریت‌ها در فضای خارجی

 

این نوع سنگ ها سریع دچار هوازدگی در سطح و عمق می‌شوند و به همین دلیل مصرف این سنگ ‌ها در فضای آزاد پیشنهاد نمی‌شود. چرا که در مدت زمان کمی ابتدا سطح آن دچار هوازدگی می‌شود و سپس با نفوذ آب در رگه‌ های این سنگ ها شاهد خوردگی و حل شدن آهک‌ های کناری درزها خواهیم بود. هنگام یخ زدگی و افزایش حجم، کم کم نمای آن دچار ترک‌های عمیق می‌شود. گاهی دیده شده که سطح این سنگ ها پوسته پوسته شده، از سنگ اصلی جدا شده‌ اند. بنابراین استفاده از سنگ های مرمریت برای فضاهای خارجی مناسب نیست مگر اینکه سنگ بسیار ضخیم باشد (بیشتر از 4 سانتیمتر) آن هم در نوع سیلیسی و محکم تا این ضخامت مانع نفوذ آب و خوردگی سنگ شود و موجب تاخیر در ترک‌ های عمیق گردد و همچنین سطح سنگ ساب نخورده باشد مثلا تیشه‌ ای یا بادبر باشد و یا به هر روش دیگر غیر براق شده باشد. یکی از اشتباهات رایج در استفاده از سنگ مرمریت همین استفاده نامناسب آن در فضاهای خارجی است.

 

  • مرمریت‌ها در فضای داخلی

 

یکی از بهترین و به ‌جا ترین استفاده از سنگ های مرمریت، به کارگیری در فضای داخلی است.جلوه و زیبایی سنگ مرمریت به محض ورود به ساختمان از بدنه لابی کف، راه پله، کف واحدها شروع می‌شود. همه رنگ ها به علاوه کرم استخوانی، سبز، قرمز، قهوه‌ای ، بژ، سیاه، خاکستری و تقریباً هر رنگی در مرمریت‌ ها پیدا می‌ شود.دارای خاصیت ساب ‌پذیری بوده به همین دلیل مرمریت برای فضای داخلی پیشنهادی بهینه به معنای واقعی میباشد. چرا که در فضای داخلی سرما و گرما، برف و باران، تهاجم مواد خورنده، سایش و ضربه جدی وجود ندارد.

 

  • تفاوت مرمر با مرمریت

 

 مرمریت نوعی سنگ آهک رسوبی است در حالی که سنگ مرمر نوعی سنگ آهک حاصل از دگرگونی می باشد.مرمر یک سنگ دگرگونی است که در شرایط دگرگونی ناحیه ‌ای همراه با تبلور مجدد کانی‌های اولیه سنگ تشکیل می‌شود. این کانی ‌ها معمولاً کانی‌ های کربناته مانند کربنات‌ های کلسیم و منیزیم هستند. سنگ مرمر می‌ تواند از کلسیت، دولومیت، منیزیت و آراگونیت تشکیل شده باشد. بنابراین مرمر الزاماً همان آراگونیت نیست.

 

  • سنگ گابرو (Gabbro)

 

از گابرو به علت استحکام و مقاومت آن در برابر هوازدگی برای سنگ نما، کف، پل و تونل استفاده می‌کنند. رنگ گابرو خاکستری مایل به سبز، سبز و گاهی سیاه رنگ است.

 

  • سنگ کوارتزیت (Quartzite)

 

ماسه سنگی دگرگون شده است که سیمان سیلیسی دارد. مصارف آن در بخش های خارج و داخل ساختمان، پل‌ها وتونل‌ها می‌باشد .


ادامه مطلب

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.