DecoMecor

کلینیک ساختمانی و دکوراسیون

DecoMecor

کلینیک ساختمانی و دکوراسیون

آسفالت و کاربرد در ساختمان سازی

هدف اصلی از اجرای روسازی، کاهش تنش های ناشی از بار چرخ خودروها به میزان قابل تحمل برای خاک بستر، با افزایش سطح باربر می باشد. جهت طرح و محاسبه ضخامت روسازی راه باید رفتار خاک بستر و لایه های روسازی را تحت شرایط عبور ترافیک تعیین نمود و مشخصات مصالح و ضخامت لایه ها را نیز می بایست آنچنان انتخاب نمود که در طی دوره طرح قابلیت تحمل ترافیک مورد نظر را تحت شرایط مختلف دارا باشند.

میتوان راه سازی را به این شکل توضیح داد که ؛ روسازی راه، در حقیقت برای به وجود اوردن یک سطح هموار و در عین حال دارای ایمنی کافی بر روی بستر طبیعی یا صلاح شده است .


تاریخچه آسفالت  :

 

نخستین بار آن را بابلیان شناختند و نامش را هم « قیر » یا « لجن » نهادند.مدت ها بعد رومیان نیز آن را شناختند و آن ها هم آن را قیر می خواندند.رومیان مخزن های آب و استخر های شنا را آسفالت می کردند و بدین وسیله از هدر رفتن آب آن ها را پیشگیری می کردند.آسفالت جزئی از بیشتر روغن های خام نیز می باشد.

 

آسفالت چیست ؟

 

آسفالت ماده‌ای سیاه، چسبناک و بسیار چسبنده هست. در حقیقت , آسفالت ماده‌ای ترکیبی است که از مخلوط کردن شن و ماسه و قیر ساخته می‌شود. آسفالت به ‌صورت عام به مایع غلیظ ، شبه جامد یا جامدی اطلاق می‌شود که عمدتاً از هیدروکربن‌ها و مشتقات آن ها تشکیل شده است و در کربن دی‌سولفید به ‌طور کامل حل می‌شود.

 

انواع آسفالت کدام است ؟

 

آسفالت به طور کلی به 2 دسته ؛ آسفالت طبیعی و آسفالت نفت خام تقسیم میشود.از لحاظ راه سازی و مقاومت به 3 دسته تقسیم میشود , در ادامه توضیح خواهیم دادید :

 

آسفالت گرم
آسفالت سرد
آسفالت حفاظتی

 

آسفالت گرم چیست و انواع آن کدامند ؟

 

آسفالت گرم به آن دسته از آسفالت‌هایی اطلاق می‌گردد، که در آن‌ ها قیر و مصالح سنگی گرمراگرم مخلوط شوند و گرمارگرم پخش و متراکم گردند.و انواع  آن به این شکل میباشد : 


اساس قیری
ماسه آسفالت
آسفالت متخلخل
آسفالت رویه (توپکا)
آسفالت آستر (بیندر)

 

کاربرد آسفالت در ساختمان سازی چگونه است ؟


آسفالت به دلیل سخت سازی و مقاوم سازی سطح برای استفاده در کف ساختمان هایی که تردد و رفت و آمد در آن  زیاد است استفاده میشود . به طور کلی :
کف سازی پارکینگ 


کف سازی باند فردگاه 
کف سازی کارخانه جات 

برای عایق کاری سطوح  :


یکی از مهم ترین مشکلاتی که در اکثر ساختمان‌ها دیده می‌شود، وجود نم و رطوبت است که باعث می‌شود به ساختمان خسارت‌های جبران ناپذیری وارد شود. از این رو باید عایقکاری رطوبتی ساختمان به نحو مناسب انجام شود. منظور از عایقکاری رطوبتی‌، پوشاندن سطح (دیوار، بام، کف و …) توسط یک یا چند لایه از مواد عایق است تا از نفوذ آب و رطوبت به درون آن جلوگیری شود. و درعایق کاری قسمت های مختلف ساختمان استفاده میشد , از جمله :  عایق کاری رطوبتی کف ها ,عایق کاری رطوبتی تهداب ها , عایق کاری رطوبتی دیوار زیرزمین , عایق کاری دیوار زیرزمین , عایق کاری کف آشپزخانه ، عایق کاری سرویس های بهداشتی و فضاهای مشابه ,عایق کاری نماها ,عای قکاری درزهای انبساط در بام، نما و کف طبقات.



اسفالت چیست


ادامه مطلب

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.