DecoMecor

کلینیک ساختمانی و دکوراسیون

DecoMecor

کلینیک ساختمانی و دکوراسیون

کفپوش موزاییکی

ریشه انگلیسی کفپوش (pavement) از کلمه لاتین pavimentum به معنی کف یا سطح کوبیده شده یا منفجر ani روش پیاده رو قدیمی فرانسوی می‌باشد. معنای کف ، قبل از تبدیل شدن آن به یک کلمه انگلیسی منسوخ شده بود.کفپوش به عنوان یک پوشش برای پوشاندن کف و سطوح در محوطه‌های باز (خارج از ساختمان) ، داخل ساختمان و کارهای عمرانی استفاده میگردد.
کفپوش‌ها در بسیاری از زمین‌های ورزشی و همچنین برخی استخرها (برای جلوگیری از سر خوردن) به کار می‌روند. در برخی زمین‌های فوتبال از کفپوش های چمن‌ نما استفاده می‌شود. در خودرو نیز به منظور جلوگیری از ارتعاش، راحتی پا، نظافت و ... از کفپوش های از جنس الیاف پلی پروپیلن استفاده می‌شود.


انواع کف پوش ها عبارتند از :

 

 کف پوش های سنگی نظیر:


 
سنگ 
موزاییک 
کاشی و سرامیک


 
کف پوش های چوبی نظیر:

 

پارکت 
لیمینیت
 


کف پوشهای پلاستیکی نظیر:


 
لینولیوم


 
کف پوش های الیافی نظیر :


 
فرش 
 موکت

انواع موزاییک از لحاظ شکل و ظاهر :

 

موزاییک سیمانی

 

موزائیکی که در سطح رویه فاقد سنگ‌ دانه‌های تزئینی است و تنها دارای شیار و طرح‌های ساده است

 

موزاییک سنگ دار


 

موزاییکی است که در سطح رویهٔ آن از سنگ‌های تزئینی استفاده شود و برحسب اندازه و قطر دانه‌های سنگی ، خود به پنج دسته تقسیم می‌شوند .

 

موزاییک شیار دار
 

موزاییکی است که در سطح رویه آن به اشکال مختلف دارای فرورفتگی و برجستگی بوده و به عنوانه فرش کف پیاده‌رو و محوطه استفاده می‌شود

 

 

موزاییک شسته (واش بتن)

 

موزائیکی است که در سطح آن دانه‌های شن به صورت برجسته نمایان است.در حقیقت یک نوع کفپوش بتنی است، که از ترکیب سیمان، ماسه، سنگ ‌دانه‌های طبیعی، آب و افزودنی‌های بتن مانند فوق روان‌کننده‌های پلی کربوکسیلاتی در رنگ‌های متنوع تولید می‌گردد.بسیار دارای مقاومت کششی, فشاری و خمشی است  و به دلیل امکان کاهش نسبت آب به سیمان و کاهش جذب آب (به دلیل تراکم بالاتر)مقاوم در برابر جذب آب می‌گردد. 

 

موزاییک پلاکی

 

موزائیکی است که در سطح رویه آن مصالح ساختمانی سخت و صیقل پذیر وجود دارد و اندازه این سنگها برحسب ابعاد موزائیک متفاوت است و به صورت صاف ساخته می‌شود

 

موزاییک حیاطی  

 

جهت موزاییک کاری ساختمان از موزاییک حیاطی استفاده می‌شود. انواع موزاییک حیاطی رایج در ایران به شرح زیر می‌باشد :

 

موزاییک سنتی


موزاییک سنتی یک کفپوش متراکم ، در حقیقت یک جور بتن است که تراکم خود را یا از طریق فشار پرسی یا از طریق لرزش به دست می‌آورد و  در ابعاد و طرح های گوناگون تولید می‌شود. به‌طور کلی موزاییک سنتی از دو سطح تشکیل شده ‌است : 


لایه رویه یا رنگ موزاییک: این لایه که رویه موزاییک را تشکیل می‌دهد و در آن از پودر سنگ، سیمان، آب و از ترکیبات دانه بندی شده و رنگی استفاده شده‌است.
لایه زیرین یا نارین: این لایه از موزائیک دارای ضخامت بیشتری نسب به لایه رویه می‌باشد و نقش تحمل فشار را بر عهده دارد و از سیمان، آب و ماسه تشکیل شده‌است .

 

موزاییک پلیمری


موزاییک پلیمری یک کفپوش بسیار متراکم ، در حقیقت یک جور بتن خود متراکم , که تراکم خود را از طریق ,پلیمریزاسیون (رزین سنگ مصنوعی یا رزین پلیمری) و از طریق لرزش روی میز ویبره به دست می‌آورد و از ماسه، سیمان، سنگ‌دانه، رزین سمنت پلاست (فوق روان‌کننده پلی کربوکسیلات)، رنگدانه‌های شیمیایی و آب در ابعاد و طرح ها و رنگ های متنوع تولید می‌شود.این موزاییک ها بسیار مقاوم در شرایط یخبندان می‌باشند که دلیل آن جذب آب پایین (کمتر از ۳ درصد) و تراکم زیاد آن‌ها می‌باشد.

 

موزاییک و کاربرد ان


انواع طرح ها موزاییک که در محیط های بیرون استفاده میشوند کدام اند ؟

 

برای محیط های بیرونی مانند پیاده روها و یا کف حیاط انواع مدل ها با طرح های مختلف را میتوانید مشاهده کنید,که بسته به سبک دکوراسیون که کلاسیک باشد یا مدرن و فانتزی قابل خریداری می باشند که برخی ساب خورده و صیقلی هستند و برخی مانند واش بتن ناهموار مانند :
ساده 
سیمانی 
سنگدار 
شیاردار 
پلاکی 
و....
اگر منطقه ای خالی و بدون استفاده در حیاط خانه خود دارید می توانید با پوششی زیبا جلوه ای شیک و لوکس به دکوراسیون حیاط خود بدهید. یکی از بهترین مدل های استفاده از کفپوش هایی موزاییکی به اندازه های کوچک یا بزرگ در کنار یکدیگر و کاشتن گل و گیاه بین مرزهای آنها است ، با این روش علاوه بر کم کردن هزینه از طریق نیاز کمتر به موزاییک برای پوشش کف حیاط، جلوه ای بسیار جذاب و زیبا در این مکان ایجاد خواهد شد.

 

نحوه نصب موزاییک به چه شکل میباشد :

 

باید نصب موزاییک در آخرین مراحل ساختمان سازی  انجام پذیرد , تا زیبایی کف فرش شده توسط گچ و مواد دیگر از بین نرود. 
  ‌نحوه نصب موزائیک در کف و نما به سه طریق قابل اجرا  است :

نصب چسب کاشی
نصب با ملات ماسه و سیمان
نصب با ملات نرم سیمان و خاک سنگ


ادامه مطلب

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.